Storytel Books eskalerar konflikten med Nextory – drar tillbaka alla titlar

Riktigt så här glada är inte Shadi Bitar, VD Nextory och Linda Säresand, VD Storytel Books, på varandra för tillfället eftersom förhandlingarna kört fast. Foto: Pressbilder.

Storytel Books tar det drastiska steget att plocka bort alla förlagsgruppens titlar från Nextory från 1 november. Detta efter att förhandlingen om nya villkor havererat.

Det är Svensk Bokhandel som rapporterar om att Storytel Books eskalerat konflikten med Nextory genom att meddela att de tänker plocka bort alla sina titlar från Nextorys tjänst redan den 1 november. Något som drabbar läsare, lyssnare och författare. Förhandlingar har pågått sedan i våras utan att parterna kunnat enas.


ANNONS


– Inga titlar från våra förlag kommer att finnas på Nextory från första november, säger Linda Säresand, vd för Storytel Books till SvB.

Redan tidigare hade Storytel blockerat nyheter men nu ska även backlisten plockas bort, vilket inkluderar böcker från förlag som Norstedts, Rabén & Sjögren, Lind & Co, Printz Publishing och Brombergs i Sverige men även danska People´s och finska Gummerus. Tusentals titlar som Nextory inte kommer att kunna erbjuda sina lyssnare och läsare.

– Vi har hundratusentals böcker i vår tjänst och våra kunder kommer att hitta annat att läsa. Det är såklart tråkigt att konsumenterna inte har tillgång till Storytel Books utgivning, men framför allt är det tråkigt för författarna som går miste om stora intäkter, säger Shadi Bitar, VD för Nextory, till SvB.

Enligt Storytel Books är det de som är hjältarna i förhandlingen och ”tycker att det inte kan vara författarna och upphovspersonerna som ska betala lönsamheten för tjänsterna” och ”upplever att vi har branschen bakom oss och att vi som stort förlag kan ta det här ansvaret”.

Nextory har inte oväntat en helt annan bild och menar att ”Storytel Books kräver en garanterad minimiersättning som vi anser är orimlig med hänsyn till deras position på marknaden”. Denna skulle vara så hög att den skulle utgöra hälften av försäljningen, enligt Nextory.

Ingen verkar vara redo att ge med sig.

123-483 18 71

Boktuggs analys

Ett låst läge med andra ord. Båda parter spelar ett högt spel. Storytel Books riskerar att dra ögonen på sig eftersom det kan ses som ett sätt av Storytel att indirekt kväva en konkurrent på streamingmarknaden genom att driva upp kostnaderna och därmed missbruka en dominerande ställning.

Nextory å sin sida chansar på att deras prenumeranter inte värderar Storytel Books utbud högre än att de istället väljer andra böcker.

I slutändan handlar det om frågan hur starka författarskap som egentligen ryms på Storytel Books. Om man tittar på Nextorys topplista för de mest lyssnade titlarna under 2021 så finns ingen författare från Storytel Books på topp 10-listan för vuxna och bara en på motsvarande barnbokslista. I somras rapporterade dock Nextory att Emelie Schepp (Norstedts) var en av de tre mest lyssnade deckarförfattarna i år.

Konflikten sätter fingret på något som det inte talas så mycket publikt om i branschen, nämligen orättvisan i att små förlag får sämre betalt än stora förlag av prenumerationstjänsterna. Detta gäller alla de tre stora aktörerna som dels har standardavtal (där Storytel för övrigt betalar lägst timpris) och dels har individuella avtal med de större ljudboksförlagen med starkast titlar.

Nu är detta inget unikt för just digitala böcker. Liknande förhållandena råder på den fysiska marknaden där fpriserna visserligen är transparenta men där återförsäljarna kräver rabatter och marknadsbidrag på olika nivåer för att en bok ska synas.

Det fanns hopp om att den digitala distributionen skulle jämna ut spelplanen så att alla förlag faktiskt fick lika mycket betalt när deras böcker konsumeras i tjänsterna. De mest eftertraktade titlarna får ändå fördelar av förbättrad exponering i olika listor.

Vad är nästa steg? Väntar en konflikt mellan Storytel och Bonnierförlagen (vars ägare även äger Bookbeat) kring ersättningen för deras titlar? Det råder en form av terrorbalans mellan Storytel och Bonniers eftersom de äger både förlag och digitala prenumerationstjänster.

Nextory har hittills stått däremellan och hela tiden hävdat att det är bättre med en tjänst som inte samtidigt äger innehåll. Storytel har istället haft en uttalad strategi att ha en viss mängd exklusivt innehåll som inte släpps till någon konkurrent, främst i form av Storytel Original-serier.

I en analys av den amerikanska musikmarknaden konstaterades att eftersom alla tjänster där har i stort sett samma katalog av musik så riskerade det att leda till prispress. Därför måste de differentiera sig genom andra typer av erbjudanden som bättre ljudkvalitet mot tilläggskostnad. Spotify har satsat pengar på podcasts och i vissa fall att göra dessa exklusiva för sin plattform.

Hur ska Bookbeat, Storytel, Nextory och Bokus Play differentiera sig och konkurrera med annat än pris? Är det oundvikligt att det landar i att de inte har tillgång till alla titlar utan att läsare och lyssnare behöver mer än en tjänst eller tvingas byta tjänst med jämna mellanrum?

Hopppas Storytel Books skapa ett beteende där den som prenumererar på Nextory antingen byter till Storytel eller börjar styckköpa böcker som hen vill lyssna på från Norstedts eller Rabén & Sjögren? Eller vill de helt enkelt göra det dyrare för Nextory att erbjuda samma titlar som streamingtjänsten Storytel?

Storytel chansar uppenbarligen på att Konkurrensverket inte kan ha synpunkter på de krav som ställs i förhandlingen.

Kortsiktigt är det dock författarna som drabbas eftersom de blir brickor i ett förhandlingsspel som de inte kan påverka. Kan en högre ersättning kompensera för uteblivna intäkter?

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Koll på böcker och bransch på 5 min

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 9000 andra.