Nextory: Exklusivitet är en farlig väg

Shadi Bitar, grundare och vd för Nextory. Foto: Anna Ek.

Nextory tänker inte börja jobba med exklusivitet. Tvärtom menar Shadi Bitar, VD för streamingtjänsten, att exkludera böcker från försäljningskanaler är en farlig väg.

Boktugg avslöjade tidigare idag att Storytel skrivit avtal om exklusivitet med två förlag, dels Dag Öhrlunds nya bok (inläst av Stefan Sauk) som släpps på fredag och dels den flitigt lyssnade barnboksserien som hjälper barn att somna av Carl-Johan Forssén Ehrlin. Både Bookbeat och Nextory blir snuvade på Öhrlund-premiären och har tvingats plocka bort Sömnserien.


ANNONS


När fick ni veta att ni inte får tillgång till Dag Öhrlunds nya bok?
– Vi fick veta detta för ett par veckor sedan, säger Shadi Bitar, VD för Nextory.

Kaninen som så gärna ville somna och uppföljarna i serien finns bara hos Storytel sedan 1 maj, har ni fått besked om hur länge exklusiviteten gäller?
– Nej, i nuläget har vi inte något besked om hur länge.

Det här kan tolkas som ett nytt steg mot att i alla fall Storytel försöker skaffa sig mer exklusivt innehåll, hur påverkar det er?
– Om vi saknar någon enstaka titel kommer vi inte att påverkas, men detta är en
större fråga än så. I ett demokratiskt land som Sverige är tillgängligheten till böcker en av grundstenarna i demokratin. Att sträva efter att en titel bara ska sälja i en kanal och exkludera den för alla andra kanaler är en farlig väg för samhället. Sedan är det självklart dåligt för hela bokbranschen, såväl för förlag som författare – men även för alla konsumenter.

Nextory har också haft liknande avtal om förhandssläpp på kortare perioder eller hur?
–  Vid ett tillfälle för två år sedan hjälpte vi ett förlag att marknadsföra en ny bokserie och då erbjöd de oss exklusivitet för en kampanj som pågick i två veckor, vilket vi testade.

Kommer Nextory att ompröva sin strategi och skaffa eget innehåll likt Storytel Original eller exklusiva avtal på utvalda titlar likt Öhrlund och Ehrlin?
– Nej, vi kommer inte jobba med exklusivitet. Vårt mål och vision är att öka läsande och det gör man inte genom att ta bort tillgängligheten av böcker från majoriteten av marknaden. Vi tänker istället konkurrera genom att erbjuda den bästa läsupplevelsen för att se till att en del av all skärmtid som läggs på tv och sociala medier omvandlas till läsning, säger Shadi Bitar och tillägger:

– Om vi skulle ge ut böcker och driva förlag igen kommer vi vara trogna förläggeriets viktigaste uppgift, vilket är att maximera böckernas tillgänglighet, försäljning och därmed författarnas ersättning. Detta kan man inte göra om en bok säljs via en enda kanal.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Koll på böcker och bransch på 5 min

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 9000 andra.