Bokrecension: Anteckningar från en orolig planet av Matt Haig

Anteckningar från en orolig planet av Matt Haig

Springer livet ifrån oss? Ja, kanske. Matt Haig undersöker hur den moderna tillvaron påverkar oss och vad vi kan göra för att återhämta oss. En bok som både tröstar och vill utforska den digitala tidsålderns inverkan på människan.

Bok: Anteckningar från en orolig planet
Författare: Matt Haig
Förlag: Polaris
Översättning: Karin Andrae

Allt är inte som det har varit. Och nej. Allt var inte bättre förr. Det kan jag garantera. Men det som skett är att vi står inför omvälvande förändringar nästan varje år nu. Den tekniska utvecklingen går så fort att man enkelt blir fartblind, och faktum är att vi inte riktigt ser hur snabbt allting sker. Bara de tio senaste åren har mer hänt kring utvecklingen på vissa områden, än under de två hundra senaste åren. Vilket innebär flera fördelar så klart. Sjukvården har tagit stormsteg och våra arbetsredskap har fått en rejäl skjuts framåt. Mobilerna vi bär med oss är mångdubbelt kraftfullare än datorerna för bara några decennier sedan och det gör att vi kan utföra vårt jobb nästan var som helst, när som helst och med bara vår telefon till hjälp.

Så bra, eller hur? Eller nej. Inte för alla. Nästan inte för någon, faktiskt. Det som sker är att den otydliga linjen mellan jobb och fritid lösts upp och vi alltid är beredda på action. Och Matt Haig vill få oss att lyssna. Sedan innan har han skrivit Historieläraren, Skäl att fortsätta leva och Människorna, och fått ett par fina priser. Men bra har han inte mått och det har han skrivit mycket om i sina tidigare böcker. Där nere i själen har något ropat på hjälp. Precis som nu. I Anteckningar från en orolig planet dyker han rakt ner i vår samtid för att avgöra vad tekniken och det stressade samhället egentligen gör med oss som individer, när det första vi gör på morgonen är att kolla våra telefoner. Som om något revolutionerande skulle ha hänt under natten. Hur ofta händer något som är så viktigt när vi sover att vi måste undersöka det innan vi gått upp ur sängen?

Anteckningar från en orolig planet

Anteckningar från en orolig planet

Det handlar så klart om att sociala medier och teknikutvecklare har identifierat vad som verkligen driver på oss. Allt detta klickande på länkar och scrollande på Facebook handlar i praktiken om en enda sak: Att skapa förväntan. I mätningar har man sett att de delar av hjärnan som reagerar vid surfande är insula och cingulate – samma områden som styr vår uppmärksamhet mot vad som är viktigt för oss. Och just förväntan är så viktig. Det spelar ingen roll vad du hittar eller inte hittar när du scrollar – det är förväntan som är boven i dramat, och det är den som utlöser känslan att hela tiden vilja fortsätta. Fantastiskt så klart när vi förr i tiden behövde ge oss ut för att leta mat, eftersom det drev på oss och fick oss att inte svälta ihjäl, men knappast så bra när vi går igenom Facebook och strömmen av intryck fortsätter tjugofyra timmar om dygnet, varje dag, året om.

Haig vänder och vrider på det här, och löser upp sina resultat i en blandning som innehåller lika delar privatliv som forskning, och mixen fungerar. Den går att identifiera sig med och frågan är vad vi håller på med när vi hela tiden vill ha nästa sak, och helt negligerar det fina som vi redan har. Samhället pushar på för att förskjuta oss ur nuet, och får oss att sikta på framtiden, mot en ny dröm, en ny händelse, fler stimuli, och så vidare.

Det finns ju mer av allt nu för tiden, och även om böcker kanske inte är något vi behöver oroa oss för, så finns ju ändå en rätt brutal sanning i mängden böcker som numera kan produceras. Idag finns det (åtminstone dagen då Haig satt punkt för sitt manus) ungefär 134 021 533 böcker, och det fungerar som exempel på problemet. Vi kan bara läsa en i taget, och vi kan bara se en tv-show i taget.

Vi har multiplicerat allt runt oss, men vi är fortfarande bara en enda person. Skapar det stress, utan att vi tänker på det? Ja, så klart. Folk ägnar mycket av sin tid åt att längta efter parallella liv och är hela tiden på språng mot en ny plats. Det skapar psykisk ohälsa och driver på utmattningar och stress, så länge vi inte blir uppmärksamma på problemet.

Haig har skrivit en bok med korta kapitel, handfasta råd och strött forskning över sidorna. Han vill trösta, han vill hjälpa. Gör han det? Ja, absolut. Det enda sättet som vi kan komma till rätta med problemet är att se oss själva i kontexten som omvärlden skapat. Får vi syn på oss själva i stunden när vi sträcker oss efter telefonen för sjunde gången på en timma har vi uppnått en medvetenhet som också låter oss säga nej. Nu räcker det. Vad letar du efter? Du letar inte efter något. Du är fast i en cykel, du är fången i en loop som utvecklarna skapat. Bryt dig loss. Nyktra till.

Ta gärna Matt Haig till din hjälp, för en skjuts i rätt riktning. Det finns böcker som är mer vetenskapliga men få av dem är så djupt kopplade till berättaren som skrivit dem. Förankrade i själen, så att säga. Och råden är enkla att följa. Du behöver inte lyssna på allihop. Det räcker faktiskt med att du tar till dig ett par av dem och upptäcker vad som håller på att ske i samtiden.

Den bitande ironin är att du antagligen läser den här texten på din mobiltelefon, och att den delats via Facebook. Men det gör ingenting. Nu har du läst. Nu kan du göra något annat. Lägg telefonen i ett annat rum, gå ut och titta på molnen en stund utan att dela dem på Facebook.

Vi behöver göra något åt vår besatthet; alla behöver inte veta allt om oss.

Varje minut, varje timma.

Du lär överleva, och må bättre på kuppen.

Anteckningar från en orolig planet

Anteckningar från en orolig planet
Författare
Medverkande
Förlag Bokförlaget Polaris
GenreMemoarer och biografier
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor343
Vikt450 gr
Utgiven2019-04-02
SABVlaac
ISBN 9789177951094
Hur behåller vi förståndet i en galen värld? Hur finner vi glädje när så mycket i vår vardag uppmanar till ångest? Tänk om sättet vi lever på står i direkt motsättning till vårt välbefinnande? Efter att under flera år ha levt med ångest och panikattacker blir svaren på de här frågorna skillnaden mellan liv och död för Matt Haig. Han börjar leta efter samband mellan hur han mår och hur världen han lever i ser ut. När till och med planeten vi bebor är stressad, är det så konstigt att vi också är det? Vi blir alltmer uppkopplade men känner oss ensammare än någonsin. Samtidigt som vi uppmanas att oroa oss för dagens politiska läge i lika stor utsträckning som för vårt BMI. Anteckningar från en orolig planet är en personlig och livsviktig undersökning av hur man kan må bra i vår oroliga nutid.

❤ Gillade du den här artikeln? Vi hoppas det.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. En slant som tack för en bra artikel, via smidig kortbetalning25 kr eller 150 kr eller välj annat belopp. Du kan även swisha till 123-483 18 71klicka här för QR-kod. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.
Är du författare eller jobbar i branschen? Då ska du prenumerera på INSIDER Basic eller Business och läsa Skrivtugg och Analysbrevet.

Koll på böcker och bransch på 5 min

Få vårt nyhetsbrev, måndag och fredag. Håll dig uppdaterad om trender och nyheter. Och få lite boktips. Gör som över 9000 andra.